Noah Smits werkte als marketinggoeroe eerder met Ed Sheeran, Afrojack, Mike Williams, Dimitri Vegas & Like Mike, Rico Verhoeven, platenmaatschappijen zoals Universal Music, Sony Music, Warner Music, Spinnin’ Records, Armada Music en talloze anderen. En nu, staat hij voor de Hit the North deelnemers. Lees mee over wat Noah onze deelnemers bijbracht.
Ik ben ooit zelf begonnen als artiest. Ik werd in 2010 bij een major label getekend met mijn band. Daarna werd ik ondernemer, ging ik naar de dj- en producerschool en startte ik een tattooshop. Als ondernemer moest ik mezelf natuurlijk leren promoten, dus leerde ik meer over marketing. Mijn ondernemingen gingen daardoor heel hard, en toen raadde mijn oud-manager me aan dat voor de muziekindustrie te gaan doen.
“Ik werkte 6/7 jaar aan mijn netwerk en heb inmiddels voor het gros van Nederland marketing en PR gedaan. ”
Data kun je het beste gebruiken om de persoonlijkheid van je doelgroep in kaart te brengen en te ontdekken welke content het goed doet. Zo kwam ik er met één van mijn klanten achter dat het zijn van een popicoon veel belangrijker was dan de muziek. Op dat soort inzichten pas je je contentstrategie aan.
Typhoon bleek twee hele verschillende doelgroepen te hebben. In eerste instantie dachten we dat zijn doelgroep hield van filosofie en poëzie. En dat was ook zo, maar uit data bleek dat er ook een grote groep vooral plezier wilde maken bij Amstel Live met bier en vrienden. We maakten twee video’s, voor elke doelgroep. Eentje met spoken word, lekker poëtisch en artsy fartsy. In de andere video kwam Typhoon niet eens voor, je zag blijdschap, drank, concertgangers en een vrolijke sfeer met een liedje van Typhoon eronder. Dat werkte!
Uit de data van Alain Clark bleek dat 53% van de mensen die positief over hem spraken hardcore voetbalfans waren. Het is dan interessant om in zo’n verrassende doelgroep te duiken en te ontdekken waarom zij Alain Clark tof vinden. Daarmee konden we dan content maken die aansloot bij hun reden om affiniteit met Alain te hebben.
Snelle wilde vanaf het begin al mainstream songs maken en daarom konden we, terwijl zijn songs nog meer hiphop waren, alvast mainstream doelgroepen van bijv. Nielson (met zijn ‘IJskoud’ hit) in kaart brengen en in contact brengen met de toen nog nieuwe artiest Snelle. Door deze groepen maanden van tevoren al warm te maken voor Snelle, hadden we met zijn mainstream releases al een vliegende start.
Dit is een masterclass die ik elke maand geef. Het zijn 4 oefeningen om de creatieve juices te laten flowen.