Andries: “Deze workshop leert artiesten strategisch nadenken”

Andries van Wieren. Als voormalig drummer bij Sister Sledge en momenteel CEO van 3S Music Management (o.a. DOPE DOD, MY BABY, Jungle by Night en The Vices) kan hij je alles vertellen over carrièreontwikkeling als artiest. En dat deed hij, tijdens zijn workshop aan onze artiesten op 13 april.

Even kort voor de mensen achterin, wie ben je?

Ik begon als drummer in een Slayer coverband. Daarna volgde ik jazz op het conservatorium. Natuurlijk als drummer. Na mijn master kwam ik terecht bij Sister Sledge en daar heb ik lang mee getourd. Na de tours wilde ik meer thuis zijn, en nam ik deel aan de band Luie Hond. Daarmee speelde ik op festivals als Lowlands. Ik vind muziek heerlijk, maar wilde niet meer als drummer touren. Ik ben toen in management gerold, omdat ik een band leerde kennen die het echt niet voor elkaar had. In mijn eigen band wilde ik ook altijd de boel managen. Dat was ongetwijfeld vervelend. Maar ik ben goed terechtgekomen!

“Waarschijnlijk was ik vroeger een hele irritante vent tegen mijn eigen manager”

Welke veelgemaakte fouten zie je vaak bij startende artiesten?

  • Geen onderzoek doen
  • Zonder strategie starten met uitvoeren
  • Te veel focussen op DSP’s of te veel focussen op live
  • Denken dat andere acts je concurrenten zijn – werk samen!

Wat is het doel van deze workshop?

Als je op vakantie gaat naar Bordeaux is dat je doel en ga je nadenken waar je langs gaat rijden en welke plekken je gaat bezoeken. Je kunt altijd bijsturen als daar de pleuris is uitgebroken. Dat is de korte samenvatting. Veel artiesten beginnen gewoon met ‘doen’. Dat is altijd een slecht idee. Je hebt een eindpunt nodig, en subdoelen om je uiteindelijke eindpunt te bereiken. In deze workshop stellen de artiesten dat doel vast en bepalen ze wat de subdoelen zijn. Ze maken een strategisch plan. Er wordt voortaan niets gedaan als het geen onderdeel van het plan is.

Waar ga je ‘t zoal over hebben om de artiesten daar te krijgen?

Ik ga het hebben over core values van het bedrijf. Als artiest ben je namelijk een bedrijf. Ze leren bijvoorbeeld:

  • Wat gebeurt er als je bedrijf groeit? Hoe ga je dan om met meer complexiteit en meer werk?
  • Hoe denk je vanuit een eindpunt en hoe reken je terug?
  • Op welke doelgroep en locatie(s) richt je je?

De basis is desk research en design thinking. Je doet veel onderzoek en leert hoe anderen het voor jou deden. Je leert tijdens je desk research wat jij nodig hebt om je eindpunt te halen. Investeer je bijvoorbeeld alleen in Spotify, maar wil je in Frankrijk groeien? Dat is het noodzakelijk dat je weet dat Deezer in Frankrijk een heel groot marktaandeel bezit, wat in andere landen dan weer niet het geval is.

Daarna ga je aan de slag met design thinking. Dat is een manier van leren en werken. Je experimenteert daarin met ideeën. Trial and error, en het uitgangspunt is dat je altijd kunt aanpassen. Vervolgens check je bij een expert of je strategische plan hout snijdt, en daarna begin je aan de uitvoer, maar de experimentatie stopt nooit :-).